середу

Проектні технології навчання на уроках іноземної мови для формування соціально-успішної особистості.


Формування соціально-адаптованої особистості – прерогатива не лише виховної роботи. Більшість часу перебування учня у школі припадає на навчальний процес. Інноваційні технології навчання дозволяють ціленаправлено впливати на  ефективну соціалізацію учня під час уроку.  Тому я пропоную вашій увазі розглянути як можна використовувати проектні технології навчання на уроках іноземної мови для формування соціально-успішної особистості.





Перш за все, успішна соціалізація – це успішна взаємодія з іншими людьми. Комунікативна спрямованість вивчення англійської мови та використання проектних технологій навчання створюють реальні ситуації такої  взаємодії. Крім того, ці ситуації максимально наближені до повсякденного життя та мають практичну значимість.

Кожен учасник проектної діяльності окрім оволодіння програмовим матеріалом та формуванням якісних комунікативних вмінь та навичок з предмету:

опановує засоби та прийоми дослідницько-пошукової діяльності;
розвиває свої пізнавальні здібності, творче мислення;
розширює  коло свого спілкування,  знайомиться  з іншими культурами,   різними точками зору на одну проблему;
 поширює кругозір за допомогою інтеграції різних навчальних предметів та охоплення широкого тематичного спектру досліджень;
завдяки особистісно-зорієнтованій ситуації успіху розвиває позитивну мотиваційну сферу, соціально адаптується до активної суспільної діяльності, у подальшому стає не лише виконавцем, але й ініціатором цієї діяльності.

Робота над проектом шкільного соціального дослідження щодо дотримання правил здорового способу життя учнями школи, який виконувала група учнів 10-11 класів.


Основна мета проекту полягала у тому, щоб допомогти школярам зберегти та зміцнити своє здоров'я.

Підготовчий етап

Перший крок у виконанні будь-якої проектної діяльності – це постановка завдань, планування роботи з передбаченням кінцевого результату та розподіл соціальних ролей.

Тож відповідно до мети проекту учні поставили перед собою наступні завдання:
провести дослідницько-пошукову роботу;
проаналізувати, систематизувати та узагальнити результати досліджень;
підготувати звітні матеріали;
та задля досягнення основної мети проекту провести просвітницьку роботу щодо здорового способу життя серед учнів школи
Завдання також відображають основні етапи роботи над проектом.

Важливим є етап розподілу соціальних ролей. Він дозволяє кожному учаснику максимально розкрити свій творчий потенціал, усвідомити свою важливість для інших учасників проекту, а також відчути особисту відповідальність перед командою за виконувану роботу. Таким чином створюється особистісно-зорієнтована ситуація успіху.

Дослідницько-пошуковий етап

1. Проведення інтерв'ю у 6 класі.

Мета: з'ясувати, як діти володіють знаннями з правил здорового способу життя.

Соціологічне інтерв'ю — метод збору соціальної інформації, що ґрунтується на вербальній соціально-психологічній взаємодії між інтерв'юером і респондентом з метою одержання даних, які цікавлять дослідника. Воно вимагає ґрунтовної попередньої підготовки як із змістовного боку, так і з боку мовних та мовленнєвих навичок інтерв'юера. Беручи до уваги, що це є проект з англійської мови, його виконавцям необхідно було адаптувати мовну складову опитування до рівня розвитку знань та навичок з іноземної мови учнів середньої ланки. А також відпрацювати свої мовленнєві навички з даної теми для полегшення розуміння суті питань респондентами.

З точки зору соціалізації особистості застосування методу інтерв'ю має багато переваг.

По-перше він допомагає подолати ряд психологічних бар'єрів, що виникають при спілкуванні з незнайомими людьми, таких як: сором'язливість, страх, невпевненість.

По-друге, учні мають змогу практично відпрацьовувати застосування іноземної мови в реальних ситуаціях спілкування..А це у подальшому надає можливість дитині бути готовою  до спілкування не лише рідною мовою в нашій країні, але й іноземною мовою в інших країнах світу.

По-третє саме розуміння того, що відбувається діалог, а з боку респондентів це ще і спонтанний діалог, дає школярам змогу побачити результати свого навчання і мотивує їх на подальше здобуття знань. Успішне розуміння поставлених питань, не з боку вчителя, а з боку іншого учня школи, а також змога дати на ці питання відповіді, нехай і з допущенням помилок, створює ситуацію успіху для дитини.

2. Проведення анкетування серед школярів 7 класів.

Анкетування не таке легке, як може здатися на перший погляд.  На відміну від журналістського опитування, анкетування потребує більш ретельної підготовки. Добір питань вимагає від учнів ґрунтовних знань з інших предметів (у даному випадку з основ здоров'я, біології, медицини, соціології, математики). Пошук та опрацювання додаткової інформації сприяють підвищенню загальної ерудиції школярів, мотивують до самоосвітньої діяльності, формують вміння самостійного навчання.

Тож іноземна мова, інтегруючись з іншими галузями наук,  робить значний внесок у розширення загальноосвітнього кругозору учнів. Вона стикається з багатьма шкільними дисциплінами, відкриває школярам шлях до додаткових знань. Завдяки проектним технологіям, навчання можна побудувати так, щоб учні оволодівали умінням користуватися іноземною мовою для поповнення своїх знань також  з інших предметів і навпаки, отримуючи знання з інших предметів, розвивали свої комунікативні, мовні та соціолінгвістичні компетенції з іноземної мови.

З іншого боку процес анкетування  розвиває вміння налагоджувати контакт одночасно з широкою аудиторією респондентів, організовувати їх для виконання певної діяльності. Формує такі індивідуальні якості як вміння тримати себе на публіці, ясно, чітко і зрозуміло ставити завдання перед аудиторією.

3. Опрацювання отриманих результатів та створення звітних матеріалів (так званого кінцевого продукту).

 Розподіл соціальних ролей та злагоджена робота в команді дозволили кожному учаснику проектної діяльності максимально розкрити свої таланти та зробити свій внесок у процес формування навичок здорового способу життя серед учнів школи

У цьому ракурсі проектна методика дає можливість інтегрувати абсолютно різні навчальні предмети, залучати до активної діяльності школярів з різними здібностями та талантами. Таким чином учні працюють в особистісно-зорієнтованому руслі, їхня діяльність максимально наближена до їхніх психологічних та соціокультурних потреб. Разом з тим вони роблять повноцінний внесок у роботу всієї команди і відчувають свою значущість. Саме це відчуття індивідуальної значимості у соціумі і є одним із найефективніших методів соціалізації особистості.

Іншою складовою соціалізації школяра є створення умов для ефективного усвідомлення дитиною сутності сучасних проблем та їх актуальності для суспільства, членом якого вона є. У ході дослідження учасники проекту з'ясували, що, окрім позитивних моментів, основними проблемами учнів є недосипання та порушення режиму сну, а також вживання шкідливих для здоров'я продуктів харчування і газованих напоїв. А коли є проблема, то потрібно знайти шляхи її вирішення. З точки зору соціалізації особистості, включитися в активну суспільно-перетворюючу просвітницьку діяльність.

Тож учасники проекту обрали такі форми просвітницької діяльності, як:
оформлення стінгазети, у якій висвітлили результати свого дослідження та надали ряд порад щодо збереження здоров'я  школярів;
розповсюдження листівок з рекомендаціями щодо здорового способу життя;
проведення доповіді з презентацією.

Висновки

Основне завдання школи – формування соціально-адаптованої успішної особистості. Особистість розвивається через активні суспільні дії, свідомо перетворюючи і оточуюче середовище, і себе в процесі цілеспрямованої діяльності. 

Просвітницька діяльність, в якій дитина виступає носієм актуальної інформації та рушійною силою у формуванні громадської думки, дає можливість самовдосконалюватися та самостверджуватися, усвідомлювати себе як потрібну в соціумі особистість, яка важлива і для інших громадян – учителів, учнів, ровесників. Це усвідомлення створює індивідуальну ситуацію успіху, мотивує на подальшу суспільно-активну діяльність, сприяє розвиткові ряду необхідних у сучасному житті компетенцій.

Проектні технології розвивають вміння ставити перед собою цілі. Бо «вкрай важка задача дістатися пункту призначення, якого не існує. Якщо у вас відсутні точно визначені та ясно поставлені цілі, то ви не зможете максимально реалізувати той потенціал, який у вас закладений».

Робота над проектом передбачає розподіл соціальних ролей  відповідно до особистісних якостей учасників, що надає змогу кожному відчути свою значимість, а також активну взаємодію між всіма учасниками проекту.

Навчання набуває практичного спрямування,  передбачаючи конкретно виражений кінцевий результат. Пропонуючи учнівському колективу виконання певного проекту, варто завжди враховувати його соціальну значущість.

Соціальній адаптації школярів, вмінню працювати у команді сприяє створення атмосфери співробітництва, взаємодії, під час якої учні вчаться бути демократичними, критично мислити, брати на себе відповідальність та приймати рішення. З іншого боку, включення у проектну діяльність формує такі якості характеру, як конкурентоздатність та лідерство, наполегливість та рішучість.


Іншою складовою соціалізації школяра є створення умов для ефективного усвідомлення дитиною сутності сучасних проблем та їх актуальності для суспільства, членом якого вона є.

Немає коментарів :

Дописати коментар