Пояснювальна записка
Початкова освіта - це перший рівень
повної загальної середньої освіти, який відповідає першому рівню Національної
рамки кваліфікацій.
Метою початкової освіти є всебічний розвиток
дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно
до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування
цінностей; розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її
готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження
навчання в основній школі.
Початкова освіта передбачає поділ на два цикли - 1 - 2 класи і 3 - 4 класи, що враховують вікові особливості розвитку та потреб дітей і дають можливість забезпечити подолання розбіжностей у їхніх досягненнях, зумовлених готовністю до здобуття освіти.
Типову освітню програму для 3 - 4
класів закладів загальної середньої освіти розроблено відповідно до Закону
України "Про освіту", Державного стандарту початкової освіти. У
програмі визначено змістові лінії; очікувані результати навчання та відповідний
зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу. Типовий навчальний
план визначає тижневий обсяг навчального навантаження здобувачів освіти.
Програму побудовано із
врахуванням таких принципів:
- дитиноцентрованості і
природовідповідності;
- узгодження цілей, змісту і
очікуваних результатів навчання;
- науковості, доступності і
практичної спрямованості змісту;
- наступності і перспективності
навчання;
- взаємозв'язаного формування
ключових і предметних компетентностей;
- логічної послідовності і
достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;
- можливостей реалізації змісту
освіти через предмети або інтегровані курси;
- творчого використання вчителем
програми залежно від умов навчання;
- адаптації до індивідуальних
особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів
дітей.
Зміст програми має потенціал для
формування у здобувачів таких ключових компетентностей:
1) вільне володіння державною
мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття,
чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття
краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного
самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих
ситуаціях;
2) здатність спілкуватися рідною
(у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне
використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті,
освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості
висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння
навичками міжкультурного спілкування;
3) математична компетентність, що
передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі,
моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та
вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і
суспільному житті людини;
4) компетентності у галузі
природничих наук, техніки і технологій, що передбачають формування
допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі
спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на
основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом
спостереження та дослідження;
5) інноваційність, що передбачає
відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас,
школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою
компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися,
провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати
участь у справах громади;
6) екологічна компетентність, що
передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання
правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів,
розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;
7) інформаційно-комунікаційна
компетентність, що передбачає опанування основою цифрової грамотності для
розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів
інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих
ситуаціях;
8) навчання впродовж життя, що
передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого
навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової
інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення
власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати
самостійно і в групі;
9) громадянські та соціальні
компетентності, пов'язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав
людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і
можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної
мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти
в конфліктних ситуаціях, пов'язаних з різними проявами дискримінації, цінувати
культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина
України, дбайливе ставлення до власного здоров'я і збереження здоров'я інших
людей, дотримання здорового способу життя;
10) культурна компетентність, що
передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче,
музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних
здібностей, творчого вираження особистості;
11) підприємливість та фінансова
грамотність, що передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність
за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей,
усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в
життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень.
Спільними для всіх ключових
компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати
власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість,
ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно
керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми,
співпрацювати з іншими людьми.
Враховуючи інтегрований характер
компетентності, у процесі реалізації Типової освітньої програми або Освітніх
програм рекомендується використовувати внутрішньопредметні і
міжпредметні зв'язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти
та переносу умінь у нові ситуації.
Вимоги до дітей, які розпочинають
навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу
їхнього розвитку.
Період життя дитини від п'яти до
шести (семи) років (старший дошкільний вік) визначається цілісною зміною її
особистості, готовністю до нової соціальної ситуації розвитку. Пріоритетом
цього процесу є формування і розвиток базових особистісних якостей дітей:
спостережливості, допитливості, довільності поведінки, міжособистісної
позитивної комунікації, відповідальності, діяльнісного і різнобічного освоєння
навколишньої дійсності та ін. Потенційно це виявляється у певному рівні
готовності дитини до систематичного навчання - фізичної, соціальної,
емоційно-ціннісної, пізнавальної, мовленнєвої, творчої.
Зберігаючи наступність із
дошкільним періодом дитинства, початкова школа забезпечує подальше становлення
особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує
здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховує ціннісне
ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї
гідності та інших людей, збереження здоров'я.
Згідно із Законом України
"Про освіту", на основі Державного стандарту й Типової освітньої
програми заклади освіти, наукові установи та інші суб'єкти освітньої діяльності
можуть розробляти освітні програми - єдиний комплекс освітніх компонентів
(предметів, індивідуальних проєктів, контрольних заходів тощо), спланованих і
організованих для досягнення визначених результатів навчання. Освітні програми
можуть відрізнятися від Типової освітньої програми послідовністю викладання
навчального матеріалу, обсягом його вивчення, наявністю додаткових компонентів
змісту або використанням оригінальних форм, методів і засобів навчання.
Розподіл навчальних годин за
темами, розділами, вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно,
враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення очікуваних
результатів, зазначених у програмі.
Освітні програми можуть мати
корекційно-розвивальний складник для осіб з особливими освітніми потребами. Для
них тривалість здобуття початкової освіти може бути подовжена.
Програми інваріантного складника
Базового навчального плану є обов'язковими для використання в загальноосвітніх
навчальних закладах усіх типів і форм власності.
Контроль і оцінювання
навчальних досягнень здобувачів здійснюються на суб'єкт-суб'єктних засадах, що передбачає
систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання.
За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для здобувачів
формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів
поступу кожного здобувача у навчанні, а визначення особистих результатів здобувачів
не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному
обліку з боку адміністративних органів.
Упродовж навчання в початковій
школі здобувачі освіти опановують способи самоконтролю, саморефлексії і
самооцінювання, що сприяє вихованню відповідальності, розвитку інтересу,
своєчасному виявленню прогалин у знаннях, уміннях, навичках та їх корекції.
Навчальні досягнення здобувачів у
3 - 4 класах підлягають формувальному та підсумковому (тематичному і
завершальному) оцінюванню.
Формувальне оцінювання має на меті: підтримати
навчальний розвиток дітей; вибудовувати індивідуальну траєкторію їхнього
розвитку; діагностувати досягнення на кожному з етапів процесу навчання; вчасно
виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; аналізувати хід реалізації
навчальної програми й ухвалювати рішення щодо корегування програми і методів
навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини; мотивувати прагнення
здобути максимально можливі результати; виховувати ціннісні якості особистості,
бажання навчатися, не боятися помилок, переконання у власних можливостях і
здібностях.
Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення
навчальних досягнень здобувачів з очікуваними результатами навчання,
визначеними освітньою програмою.
Здобувачі початкової освіти проходять
державну підсумкову атестацію, яка здійснюється лише з метою моніторингу якості
освітньої діяльності закладів освіти та (або) якості освіти.
З метою неперервного відстеження
результатів початкової освіти, їх прогнозування та коригування можуть проводитися
моніторингові дослідження навчальних досягнень на національному, обласному,
районному, шкільному рівнях, а також на рівні окремих класів. Аналіз
результатів моніторингу дає можливість відстежувати стан реалізації мети і
завдань початкової освіти та вчасно приймати необхідні педагогічні рішення.
Мовно-літературна освітня
галузь
Іноземна мова
Пояснювальна записка
Головна мета навчання
іноземної мови у початковій школі полягає у формуванні в учнів комунікативної
компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним
досвідом, узгодженим з віковими можливостями молодших школярів.
Початковий етап навчання
іноземної мови у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі надзвичайно
важливий, оскільки в цей період закладаються психолінгвістичні основи
іншомовної комунікативної компетенції, необхідні та достатні для подальшого її
розвитку й удосконалення. Тут відбувається становлення засад для формування
іншомовних фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок, а також
умінь сприймати на слух, говорити, читати й писати у межах визначених програмою
результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Зміст навчання іноземної мови у
початковій школі добирається відповідно до психо-фізіологічних особливостей
учнів молодшого шкільного віку.
У початковій школі важливо
зацікавити учнів вивченням іноземної мови, викликати в них позитивне ставлення
до предмета, вмотивувати необхідність володіння іноземною мовою як засобом
міжкультурного спілкування.
Завдання іноземних мов у
реалізації мети початкової загальної середньої освіти. Зміст навчання забезпечується
єдністю предметного, процесуального та емоційно-ціннісного компонентів і
створюється на засадах оволодіння іноземною мовою у контексті міжкультурної
парадигми, що передбачає навчання мови народу, який нею спілкується, та
ознайомлення з його культурою. Такий підхід зумовлює формування готовності до
міжкультурної комунікації у межах типових сфер, тем і ситуацій спілкування,
визначених навчальною програмою. На кінець 4-го класу учні досягають рівня А1.
Ці рівні характеризують результати навчальних досягнень у кожному виді
мовленнєвої діяльності та узгоджуються із Загальноєвропейськими Рекомендаціями
з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання.
Завдання полягає у формуванні
вмінь:
• здійснювати спілкування в межах
сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою;
• розуміти на слух зміст
автентичних текстів;
• читати і розуміти автентичні
тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту;
• здійснювати спілкування у письмовій
формі відповідно до поставлених завдань;
• адекватно використовувати
досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів;
• використовувати у разі потреби
невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів;
• критично оцінювати інформацію
та використовувати її для різних потреб;
• висловлювати свої думки,
почуття та ставлення;
• ефективно взаємодіяти з іншими
усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.
Функції іноземних мов у
реалізації мети початкової загальної середньої освіти
У процесі навчання іншомовного
спілкування комплексно реалізуються освітня, виховна і розвивальна функції.
Освітня функція спрямована на:
• усвідомлення учнями значення
іноземної мови для життя у мультилінгвальному та полікультурному світовому
просторі;
• оволодіння знаннями про
культуру, історію, реалії та традиції країн виучуваної мови;
• залучення учнів до діалогу
культур (рідної та іншомовної);
• розуміння власних
індивідуальних особливостей як психофізіологічних засад для оволодіння
іноземною мовою;
• формування вміння
використовувати в разі потреби різноманітні стратегії для задоволення власних
іншомовних комунікативних намірів (працювати з підручником, словником,
довідковою літературою, мультимедійними засобами тощо).
Виховна функція сприяє:
• формуванню в учнів позитивного
ставлення до іноземної мови як засобу спілкування, поваги до народу, носія цієї
мови, толерантного ставлення до його культури, звичаїв і способу життя;
• розвитку культури спілкування,
прийнятої в сучасному цивілізованому суспільстві;
• емоційно-ціннісному ставленню
до всього, що нас оточує;
• розумінню важливості оволодіння
іноземною мовою і потреби користуватися нею як засобом спілкування.
Розвивальна функція сприяє
розвитку в учнів:
• мовних, інтелектуальних і
пізнавальних здібностей;
• готовності брати участь в
іншомовному спілкуванні;
• потребу подальшого
самовдосконалення у сфері використання іноземної мови;
• здатності переносити знання й
уміння у нову ситуацію шляхом виконання проблемно-пошукової діяльності.
Компетентнісний потенціал
галузі "Іноземні мови" у початковій школі
Провідним засобом реалізації
вказаної мети є компетентнісний підхід до організації навчання у
загальноосвітній школі на основі ключових компетентностей як результату
навчання.
|
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною (і рідною у разі
відмінності) мовами |
Уміння: |
2 |
Спілкування іноземними мовами |
Реалізується через предметні компетентності. |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: |
4 |
Основні компетентності у природничих науках і
технологіях |
Уміння: |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: |
6 |
Уміння вчитися упродовж життя |
Уміння: |
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння: |
8 |
Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння: |
9 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Уміння: |
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: |
Такі ключові компетентності, як
уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і
здорове життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися
відразу засобами усіх навчальних предметів і є метапредметними. Виокремлення в
навчальних програмах таких інтегрованих змістових ліній, як "Екологічна
безпека та сталий розвиток", "Громадянська відповідальність",
"Здоров'я і безпека", "Підприємливість та фінансова
грамотність" спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати
знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях. Інтегровані
змістові лінії реалізуються під час вивчення іноземної мови у спеціалізованих
школах із поглибленим вивченням та у загальноосвітніх навчальних закладах.
Діяльність та уміння із змістових ліній добираються відповідно до
комунікативної потреби, тематики ситуативного спілкування, віку та рівня
підготовленості учнів.
Інтегровані змістові
лінії та орієнтовні способи їх реалізації у початковій школі
Змістова лінія "Екологічна
безпека та сталий розвиток" спрямована на формування основ соціальної
активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь
у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства.
Засобами іноземних мов учнів
орієнтують на:
• сприймання природи як цілісної
системи;
• взаємозв'язок людини й
навколишнього середовища;
• готовність обговорювати
питання, пов'язані із збереженням навколишнього середовища;
Реалізація змістової лінії
"Громадянська відповідальність" сприяє формуванню основ
відповідального ставлення до громади і суспільства.
Засобами іноземних мов учнів
орієнтують на уміння:
• усвідомлення дитиною власних
прав і обов'язків;
• формування толерантного
ставлення до інших;
• уміння співпрацювати та
приймати спільні рішення.
Реалізація змістової лінії
"Здоров'я і безпека" сприяє формуванню безпечного життєвого
середовища та основ здорового способу життя.
Засобами іноземних мов учнів
орієнтують на:
• розуміння правил безпечної
поведінки;
• усвідомлення впливу шкідливих
звичок на здоров'я людини;
• дотримання здорового способу
життя.
Змістова лінія
"Підприємливість та фінансова грамотність" спрямована на розуміння
практичних аспектів фінансових питань.
Засобами іноземних мов учнів
орієнтують на:
• усвідомлення власних фінансових
потреб;
• продукування ідей та їх
реалізацію;
• уміння визначати пріоритети та
планувати дії.
Тема |
Змістова лінія |
|||
Екологічна безпека та
сталий розвиток |
Громадянська
відповідальність |
Здоров'я і безпека |
Підприємливість та
фінансова грамотність |
|
Я, моя родина і друзі |
|
Розуміє важливість допомоги батькам та
розповідає про свої обов'язки. |
Виявляє відповідальне ставлення до власного
здоров'я. |
Виявляє ініціативу та відповідальність у
плануванні робочого дня. |
|
Оцінює власні вчинки та вчинки інших людей. |
|
|
|
|
Вибудовує товариські стосунки з оточуючими
людьми. |
|
|
|
Відпочинок і дозвілля |
Розуміє необхідність приведення в порядок місця
відпочинку. |
Враховує думку товаришів при виборі того чи
іншого виду відпочинку. |
Розуміє базові правила безпечної поведінки. |
|
Природа та навколишнє середовище |
Цінує та бережливо ставиться до природи. |
Висловлюється про важливість допомоги тваринам
та збереження природи. |
|
|
Людина |
Розуміє наслідки нераціональних дій людини на
навколишнє середовище. |
Виявляє толерантне ставлення до людей. |
Розпізнає позитивні та негативні чинники, що
впливають на здоров'я людини. |
|
|
|
Розуміє важливість дотримання правил гігієни,
рухового режиму та фізичного навантаження. |
|
|
Помешкання |
|
|
Розуміє необхідність дотримання чистоти та
порядку у власному помешканні. |
|
Харчування |
|
|
Розрізняє здорову та шкідливу їжу. |
Складає просте меню з корисних продуктів. |
|
|
|
Раціонально розподіляє кошти під час покупки. |
|
Подорож |
Виявляє ціннісне ставлення до природи під час
подорожі. |
|
Обирає безпечний шлях пересування. |
Обирає оптимальний вид транспорту. |
Свята й традиції |
|
|
|
Розуміє необхідність планування покупок на
святкування у межах бюджету. |
Школа та шкільне життя |
|
Використовує модель поведінки, яка не суперечить
правилам шкільного життя. |
|
|
Загальні очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
(Комунікативна компетентність)
Комунікативні види
мовленнєвої діяльності |
Комунікативні уміння |
Рівні та дескриптори
володіння іноземною мовою відповідно до Загальноєвропейських Рекомендацій з
мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання |
3 - 4 класи |
||
А1 |
||
Рецептивні |
Сприймання на |
Розуміє повільне та чітке мовлення з довгими
паузами задля полегшення усвідомлення змісту почутого. |
Розуміє конкретну інформацію (наприклад, про
місце або час) у знайомому повсякденному контексті, якщо мовлення повільне та
чітке. |
||
Зорове сприймання |
Розуміє дуже короткі, прості тексти, читаючи їх
пофразово, впізнаючи знайомі імена, слова та основні фрази, перечитуючи за
потреби. |
|
Інтеракційні |
Усна взаємодія |
Взаємодіє у простий спосіб, але комунікація
повністю залежить від повторення в уповільненому темпі, перефразування та
доповнення. |
Ставить і відповідає на прості запитання,
ініціює і вербально реагує на прості твердження, які стосуються нагальних
потреб і дуже знайомих тем. |
||
Писемна взаємодія |
Пише короткі фрази для надання базової
інформації (ім'я, адреса, родина), в анкет або записці, використовуючи
словник. |
|
Онлайн взаємодія |
Встановлює базовий соціальний контакт онлайн,
вживаючи найпростіші ввічливі форми вітання та прощання. |
|
Розміщує прості онлайн вітання, вживаючи основні
формульні вирази. |
||
Розміщує онлайн прості короткі твердження про
себе, якщо їх можна вибрати з меню та/або скористатись онлайн перекладачем. |
||
Продуктивні |
Усне продукування |
Продукує короткі фрази про себе, надаючи базову
персональну інформацію (напр., ім'я, адреса, родина, національність) |
Писемне продукування |
Надає базову інформацію в письмовій формі
(наприклад, ім'я, адреса, національність), з можливим використанням словника. |
Очікувана
соціолінгвістична відповідність на кінець 4-го класу
А1 |
Встановлює базовий соціальний контакт,
використовуючи найпростіші форми ввічливості: привітання та прощання;
представлення. |
Лінгвістична компетенція
на кінець 4-го класу
Лінгвістичний діапазон |
А1 |
Загальний |
Володіє базовим діапазоном простих виразів про
особисті деталей та потреби конкретного типу. |
Використовує деякі базові структури в простих
реченнях, дещо оминаючи або скорочуючи деякі елементи. |
|
Лексичний |
Має елементарний словниковий запас для
використання в конкретних ситуаціях. |
Граматичний |
Вживає обмежену кількість простих граматичних
структур та шаблонних речень у межах вивченого матеріалу. |
Фонологічний |
Вимова дуже обмеженого репертуару вивчених слів
та фраз може бути зрозумілою для співрозмовника з деякими труднощами. |
Правильно вимовляє обмежену кількість звуків, а
також правильно ставить наголос у простих знайомих словах та фразах. |
|
Відтворює звуки виучуваної мови під уважним
керівництвом учителя. |
|
Артикулює обмежену кількість звуків, отже
мовлення стає зрозумілим, якщо співрозмовник надає підтримку (наприклад,
пропонує правильну вимову). |
Конкретні очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів відповідно до Загальноєвропейських
Рекомендацій з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання (Комунікативна
компетентність)
Навчальна програма є рамковою, а
відтак проміжні результати за класами визначають вчителі, орієнтуючись на
кінцевий результат.
Комунікативні види
мовленнєвої діяльності |
Комунікативні уміння |
Рівень та дескриптори
володіння іноземною мовою на кінець 4-го класу |
|
А1 |
|||
Рецептивні |
Сприймання на слух |
В цілому |
Розуміє повільне та чітке мовлення з довгими
паузами задля полегшення усвідомлення змісту почутого. |
Розуміє конкретну інформацію (наприклад, про
місце або час) у знайомому повсякденному контексті, якщо мовлення повільне та
чітке. |
|||
Розуміння розмови між іншими людьми |
Розуміє деякі слова та вирази, коли люди
говорять про себе, родину, школу, хобі або оточення, якщо мовлення повільне й
чітке. |
||
Розуміє слова та короткі речення, слухаючи
просту розмову (наприклад, між покупцем і продавцем у магазині), якщо
мовлення повільне й дуже чітке. |
|||
Слухання наживо |
Розуміє в загальних рисах дуже просту
інформацію, яка пояснюється у передбачуваній ситуації (наприклад, на
екскурсії), якщо мовлення дуже повільне й чітке з тривалими паузами час від
часу. |
||
Слухання оголошень та інструкцій |
Розуміє інструкції, які даються ретельно й
повільно, виконує короткі, прості вказівки. |
||
Розуміє, коли хтось повільно й чітко розповідає,
де знаходиться предмет, якщо той перебуває в безпосередньому оточенні. |
|||
Розуміє числа, ціни та час, якщо вони повільно й
чітко оголошуються через гучномовець (наприклад, на вокзалі або в магазині). |
|||
Слухання радіо та аудіозаписів |
Виокремлює конкретну інформацію (наприклад,
місце та час) з коротких аудіо- та відеозаписів на знайому повсякденну
тематику, якщо мовлення повільне та чітке. |
||
Аудіо-візуальне сприймання (телепрограми,
фільми, відеозаписи) |
Дескриптори відсутні |
||
Рецептивні |
Зорове сприймання |
В цілому |
Розуміє дуже короткі, прості тексти, читаючи їх
пофразово, впізнаючи знайомі імена, слова та основні фрази, перечитуючи за
потреби |
Читання кореспонденції |
Розуміє короткі прості повідомлення на листівках. |
||
Розуміє короткі, прості повідомлення (наприклад,
розміщені в соцмережах або отримані на електронну скриньку) з пропозицією
зустрітися в певному місці в певний час. |
|||
Читання для орієнтування |
Впізнає знайомі імена, слова і базові фрази з
простих оголошень у найпоширеніших повсякденних ситуаціях. |
||
Розуміє інформацію в путівниках по торгових
центрах (наприклад, інформацію про розташування відділів) та вказівниках
(наприклад, місцезнаходження ліфтів). |
|||
Розуміє базову інформацію у готелі (наприклад,
години подачі сніданку). |
|||
Знаходить і розуміє просту, важливу інформацію в
рекламі, програмах заходів, листівках та брошурах. |
|||
Читання для отримання інформації та
аргументування |
Розуміє основний зміст простих інформаційних
матеріалів, особливо за наявності ілюстрацій. |
||
Розуміє короткі тексти зі сфери особистих
інтересів (наприклад, новини про спорт, музику, подорожі тощо), написані
простими словами з ілюстраціями чи малюнками. |
|||
Читання інструкцій |
Розуміє короткий письмовий опис маршруту (як
дістатися з пункту А до пункту Б). |
||
Читання для задоволення |
Розуміє короткі ілюстровані розповіді про
повсякденне життя, написані простими словами. |
||
Розуміє в загальних рисах короткі ілюстровані
оповідання, якщо зображення допомагають здогадатися про зміст тексту. |
|||
Інтеракційні |
Усна взаємодія |
В цілому |
Взаємодіє у простий спосіб, але комунікація
повністю залежить від повторення в уповільненому темпі, перефразування та
доповнення. |
Ставить і відповідає на прості запитання,
ініціює і вербально реагує на прості твердження, які стосуються нагальних
потреб і дуже знайомих тем. |
|||
Бесіда, дискусія та розуміння співрозмовника |
Розуміє повсякденні вирази, що використовуються
для задоволення простих конкретних потреб, якщо співрозмовник доброзичливо
звертається безпосередньо до нього/неї, за необхідності повторює сказане, а
мовлення чітке й повільне. |
||
Розуміє ретельно й повільно артикульовані
запитання та інструкції, звернені безпосередньо до нього/неї, дотримується
простих вказівок. |
|||
|
Розуміє повсякденні вирази, вживані для
задоволення простих потреб певного типу, якщо співрозмовник доброзичливо
звертається безпосередньо до нього/неї, за необхідності повторює сказане, а
мовлення чітке й повільне. |
||
Бере участь у простій розмові фактологічного
характеру на передбачувану тему (наприклад, рідна країна, родина, школа тощо. |
|||
|
|
|
Представляється та використовує прості вирази
для привітання і прощання. |
Питає, як справи й вербально реагує на новини. |
|||
Спілкується про уподобання у спорті, їжі тощо,
використовуючи обмежений діапазон мовних засобів, якщо співрозмовник
звертається безпосередньо до нього/неї, а мовлення чітке та повільне. |
|||
Цілеспрямована співпраця |
Розуміє запитання та інструкції, якщо
співрозмовник звертається безпосередньо до нього/неї, а мовлення чітке та
повільне. |
||
Виконує прості інструкції, що включають час,
місце числа тощо. |
|||
Отримання товарів та послуг |
Просить дати певний предмет (наприклад, ручку,
яблуко) та реагує на подібне прохання співрозмовника. |
||
Просить про послугу, використовуючи прості
вирази (наприклад, дати пити, відчинити вікно). |
|||
Оперує категоріями чисел, кількості, вартості,
часу. |
|||
Обмін інформацією |
Ставить та відповідає на прості запитання,
продукує та вербально реагує на прості твердження, що стосуються нагальних
потреб чи дуже знайомих тем. |
||
Ставить та відповідає на запитання про себе та
інших людей (наприклад, місце проживання, знайомі). |
|||
Визначає час, використовуючи такі фрази, як
наступного тижня, минулої п'ятниці, у листопаді, третя година. |
|||
Повідомляє числа, кількість та вартість у
обмежений спосіб. |
|||
Називає колір одягу або інших знайомих
предметів, а також запитує про їхній колір. |
|||
Інтеракційні |
Писемна взаємодія |
В цілому |
Запитує та надає особисту інформацію у письмовій
формі. |
Листування |
Пише за допомогою словника повідомлення й онлайн
дописи, що складаються з низки дуже коротких речень про хобі, уподобання,
вживаючи прості слова та формульні вирази. |
||
Пише короткі прості листівки. |
|||
Пише короткі прості повідомлення друзям
(наприклад, СМС), надаючи їм інформацію або запитуючи про щось. |
|||
Записки, повідомлення, бланки |
Пише числа та дати, своє ім'я, національність,
адресу, вік, дату народження або прибуття до країни тощо (наприклад, у
реєстраційному бланку готелю. |
||
Залишає прості повідомлення/записки, наприклад,
про те, куди пішли та коли повернуться (Пішов у магазин. Повернусь о 5
годині). |
|||
Онлайн |
В цілому |
Пише дуже прості повідомлення та онлайн дописи,
які складаються з низки коротких речень. Здійснює прості онлайн покупки та
робить заявки під наглядом дорослих. |
|
Онлайн спілкування та дискусія |
Пише за допомогою онлайн перекладача дуже прості
повідомлення та онлайн дописи, які складаються з низки дуже коротких речень
про хобі, уподобання тощо. |
||
|
|
|
Використовує прості слова, смайлики та формульні
вирази, стисло реагуючи на прості онлайн дописи, вбудовані посилання та
медіа-об'єкти, але на подальші коментарі відповідає лише стандартними
виразами подяки чи вибачення. |
Цілеспрямована онлайн співпраця |
Оформлює під наглядом дорослих прості
онлайн-покупки та заявки, надаючи базову інформацію про себе (ім'я, e-mail
адреса чи номер телефону). |
||
Продуктивні |
Усне продукування |
В цілому |
Будує прості, здебільшого відокремлені фрази про
людей і місця. |
Тривалий монолог: опис власного досвіду |
Описує себе, те, що робить, місце, де живе. |
||
Описує прості аспекти свого повсякденного життя
за допомогою низки простих речень, використовуючи прості слова та фрази, якщо
має змогу заздалегідь підготуватися. |
|||
Тривалий монолог: надання інформації |
Описує за допомогою простих слів, виразів та
кліше предмет чи малюнок, показуючи його іншим, якщо має змогу заздалегідь
підготуватися. |
||
Тривалий монолог: обґрунтування власної думки |
Дескриптори відсутні |
||
Виступ перед аудиторією |
Дескриптори відсутні |
||
Писемн |
В цілому |
Надає у письмовому вигляді інформацію про себе
(наприклад, уподобання, родина, домашні улюбленці), використовуючи прості
слова та вирази. |
|
Пише прості фрази та речення. |
|||
Творче письмо |
Пише прості фрази та речення про себе та уявних
людей, про те, де вони живуть і що роблять. |
||
Описує кімнату дуже простими словами. |
|||
Використовує прості слова та фрази для опису
предметів, з якими стикається у повсякденному житті (наприклад, колір машини,
її розмір). |
Орієнтовні параметри
навчально-пізнавальних досягнень учнів
Уміння |
Клас |
|
3 |
4 |
|
Сприймання на слух (Аудіювання) |
Обсяг прослуханого у
запису матеріалу (у межах) |
|
1,5 - 2 хв |
2 хв |
|
Зорове сприймання (Читання) |
Обсяг одного тексту в
словах (у межах) |
|
80 - 100 |
100 - 150 |
|
Усна взаємодія (Діалог) |
Висловлення кожного
співрозмовника у репліках, правильно оформлених у мовному відношенні (у
межах) |
|
4 |
5 |
|
Усне продукування (Монолог) |
Обсяг висловлення у
реченнях (у межах) |
|
4 - 5 |
5 - 6 |
|
Писемне продукування (Письмо) |
Обсяг письмового
повідомлення у словах (у межах) |
|
25 - 40 |
40 - 50 |
Англійська мова
Навчальна програма є рамковою, а
відтак не обмежує діяльність учителів у виборі порядку вивчення та змісту
кожної теми. Деякі теми можуть вивчатись інтегровано, наприклад, Я, моя
родина і друзі + Свята й традиції, Я, моя родина і друзі + Помешкання.
Мовний інвентар є орієнтовним і
добирається відповідно до комунікативної ситуації, потреб учнів та принципу
концентричного навчання. Він не є метою навчання, тому й не розглядається як
окремі лексичні або граматичні теми.
Розпочинаючи вивчення іноземної
мови, учні початкової школи ще не достатньо володіють лінгвістичними поняттями
рідної мови. Тому граматичні структури засвоюються імліцитно шляхом сприймання
мовленнєвих зразків у комунікативних ситуаціях. Більшість граматичного
матеріалу вивчається на рівні лексичних одиниць: учні засвоюють окремі
граматичні явища у мовленнєвих зразках, і їм не потрібно пояснювати
морфологічні та синтаксичні зв'язки між частинами мови або структурними
одиницями, що входять до зразка.
3-ий клас
Загальні характеристики
ситуативного спілкування
Тематика ситуативного
спілкування |
Мовний інвентар -
лексичний діапазон |
Мовленнєві функції |
Я, моя родина і друзі |
члени родини |
• привітатися |
Відпочинок і дозвілля |
захоплення |
|
Людина |
зовнішність людини |
|
Помешкання |
дім |
|
Харчування |
посуд |
|
Природа та навколишнє середовище України та
країн виучуваної мови |
погода та вибір одягу |
|
Свята та традиції України та країн виучуваної
мови |
місяці |
|
Школа |
навчальні предмети |
Мовний інвентар -
граматика
Категорія |
Структура |
Clause |
there is(n't)/are(n't) |
Conjunction |
basic connectors 'but/and/or' |
Determiner |
'a/an' with jobs |
Noun |
irregular nouns - plural |
Preposition |
basic prepositions of place and direction |
Pronoun |
object personal pronoun |
Verb |
present simple for daily routines, facts and
states |
4-ий клас
Загальні характеристики
ситуативного спілкування
Тематика ситуативного
спілкування |
Мовний інвентар -
лексичний діапазон |
Мовленнєві функції |
Я, моя родина і друзі |
місцепроживання |
• привітатися |
Помешкання |
види помешкань |
|
Відпочинок і дозвілля |
спорт |
|
Людина |
гігієна |
|
Природа і навколишнє середовище України та країн
виучуваної мови |
довкілля |
|
Подорож по Україні та до країн виучуваної мови |
поїздка на канікулах |
|
Свята та традиції |
святкування в кафе |
|
Шкільне життя |
шкільні події |
Мовний інвентар -
граматика
Категорія |
Структура |
Adjective |
comparative and superlative forms of adjectives |
Adverb |
adverbs and adverbials of frequency and movement |
Clause |
statements with subject + verb + object |
Conjunction |
basic connectors 'but/and/or' |
Determiner |
'how' questions for time, measurement, size and
quantity |
Modality |
'would like to' + infinitive |
Verb |
Present Continuous, Future Simple for plans and
intentions |
Джерело: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1273729-19#Text
Немає коментарів :
Дописати коментар