неділю

Витяг з типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти розробленої під керівництвом Р.Б.Шияна (Іншомовна освіта, 3 – 4 класи) (наказ МОН України від 08.10.2019 № 1273)

Пояснювальна записка

Типова освітня програма початкової освіти (далі типова освітня програма) окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом початкової освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов'язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.

Типова освітня програма визначає:

- загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти, подані в рамках освітніх галузей;

- перелік та пропонований зміст освітніх галузей, укладений за змістовими лініями;

- орієнтовну тривалість і можливі взаємозв'язки освітніх галузей, предметів, дисциплін тощо, зокрема їхньої інтеграції, а також логічної послідовності їхнього вивчення;

- рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою.

Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв'язки освітніх галузей, предметів, дисциплін визначено у типовому навчальному плані, що пропонує інтегровано-предметний підхід до організації освітнього процесу).

Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.

Перелік та пропонований зміст освітніх галузей. Типову освітню програму укладено за такими освітніми галузями:

Мовно-літературна, зокрема:

Рідномовна освіта (українська мова та література; мови та літератури корінних народів та національних меншин) (МОВ 1)

Іншомовна освіта (ІНО)

Математична (МАО)

Природнича (ПРО)

Технологічна (ТЕО)

Інформатична (ІФО)

Соціальна і здоров'язбережувальна (СЗО)

Громадянська та історична (ГІО)

Мистецька (МИО)

Фізкультурна (ФІО)

____________
1 У дужках подано скорочене позначення кожної галузі.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті початкової освіти, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної галузі. Очікувані результати навчання здобувачів освіти подано за змістовими лініями і співвіднесено за допомогою індексів 2 з обов'язковими результатами навчання, визначеними Державним стандартом початкової освіти.

____________
2 Наприклад, [4 МОВ 1-1.2-2]. Цифра на початку індексу вказує на порядковий номер року навчання (класу). У цьому разі - четвертий клас. Скорочений буквений запис означає освітню галузь. Перша цифра після буквеного запису позначає номер змістової лінії в освітній програмі, цифри із крапкою (між дефісами) - порядковий номер обов'язкового результату навчання, окресленого у Стандарті. Остання цифра - порядковий номер очікуваного результату навчання.

Змістові лінії кожної освітньої галузі в межах циклу реалізовуються паралельно та розкриваються через "Пропонований зміст", який окреслює можливий навчальний матеріал, на підставі якого будуть реалізовані очікувані результати навчання та відповідні обов'язкові результати навчання.

Оскільки Типова освітня програма ґрунтується на компетентнісному підході, теми / тези рубрики "Пропонований зміст" не передбачають запам'ятовування учнями визначень термінів і понять, а активне конструювання знань, розвиток умінь та формування уявлень через досвід практичної діяльності.

Рекомендовані форми організації освітнього процесу. Очікувані результати навчання, окреслені в межах кожної галузі, досяжні, якщо використовувати інтерактивні форми - кооперативне навчання, дослідницькі, інформаційні, мистецькі проєкти; сюжетно-рольові ігри, ситуаційні вправи, екскурсії, дитяче волонтерство тощо.

Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття початкової освіти. Початкова освіта здобувається, як правило, із шести років. Діти, яким 1-го вересня виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року. Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку.

Заклад початкової освіти формує власну освітню програму на основі типової освітньої програми або безпосередньо на основі Державного стандарту початкової освіти.

Освітня програма закладу початкової освіти має передбачати досягнення здобувачами освіти обов'язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти, через реалізацію окреслених у цьому документі очікуваних результатів навчання.

Освітня програма закладу початкової освіти передбачає досягнення здобувачами освіти результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом початкової освіти. Вона містить:

• вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за програмою;

• навчальний план закладу освіти, який визначає загальний обсяг навчального навантаження на відповідному рівні (циклі) загальної середньої освіти (в годинах), його розподіл між галузями знань та навчальними предметами за роками навчання, послідовність їх вивчення;

• опис очікуваних результатів навчання учнів;

• перелік навчальних програм із предметів, що вивчаються за інваріантним і варіативним складниками;

• форми організації освітнього процесу;

• інструментарій для формувального та підсумкового оцінювання;

• інші освітні компоненти (за вибором закладу освіти).

Освітня програма закладу початкової освіти, створена на основі типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його керівник. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору здобувачів освіти, які є обов'язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.

Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності - на веб-сайті його засновника).

Форми оцінювання здобувачів початкової освіти. Навчальні досягнення учнів у 3 - 4-му класах підлягають формувальному та підсумковому (тематичному та завершальному) оцінюванню.

Формувальне оцінювання має на меті:

• відстежувати навчальний поступ учнів;

• вибудовувати індивідуальну траєкторію розвитку дитини;

• діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання;

• вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню;

• аналізувати реалізацію освітньої програми та Державного стандарту початкової освіти, ухвалювати рішення щодо корегування навчальної програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини;

• запобігати побоюванням дитини помилитися;

• плекати впевненість у власних можливостях і здібностях.

Орієнтирами для оцінювання навчальних досягнень учнів (формувального і підсумкового) є окреслені в цьому документі очікувані результати навчання, об'єднані за галузями та проіндексовані відповідно до обов'язкових результатів навчання Державного стандарту початкової освіти.

Очікувані результати навчання слід використовувати для:

• встановлення цілей уроку, окремих видів діяльності учнів, вправ тощо;

• постійного спостереження за навчальним поступом учня/учениці 3 з боку вчителів, батьків і самих учнів;

• поточного, зокрема й формувального, оцінювання;

• підсумкового оцінювання (для другого циклу навчання).

____________
3 При цьому особливості учня/учениці можуть впливати на темп навчання, внаслідок чого діти можуть досягати вказаних результатів раніше або пізніше від завершення зазначеного циклу чи рівня.

На основі поданих нижче очікуваних результатів навчання вчитель/учителька може формулювати індивідуальні результати навчання учня/учениці відповідно до опанування ним/нею конкретного вміння (напр., намагається визначати ключові слова, визначає ключові слова, впевнено визначає ключові слова тощо), таким чином відстежуючи поступ учня за конкретний проміжок часу (напр., за два місяці).

Спостереження за навчальним поступом учнів та оцінювання цього поступу розпочинається з перших днів навчання дитини у школі і триває постійно. Невід'ємною частиною цього процесу є формування здатності учнів самостійно оцінювати свій поступ.

 

Мовно-літературна освітня галузь
Іншомовна освіта (англійська, німецька, французька, іспанська та інші мови)

Пояснювальна записка

Освітню програму з іншомовної освіти створено на основі Державного стандарту початкової освіти.

Метою іншомовної освіти для загальної середньої освіти є формування іншомовної комунікативної компетентності для безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, що забезпечує розвиток інших ключових компетентностей і задоволення різних життєвих потреб дитини.

Відповідно до окресленої мети, головними завданнями іншомовної освіти у початковій школі є:

• здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених цією програмою;

• розуміти на слух зміст автентичних текстів;

• читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту;

• здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань;

• адекватно використовувати досвід, набутий під час вивчення рідної мови та інших навчальних предметів;

• використовувати в разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів;

• критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб;

• висловлювати свої думки, почуття та ставлення;

• ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування;

• обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб;

• ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.

Зміст навчання забезпечується єдністю предметного, процесуального та емоційно-ціннісного компонентів і створюється на засадах опанування іноземної мови в контексті міжкультурної парадигми, що передбачає ознайомлення з культурою народу, чию мову вивчають учні. Такий підхід зумовлює формування готовності до міжкультурної комунікації в межах типових сфер, тем і ситуацій спілкування, визначених навчальною програмою. На кінець 4-го класу учні загальноосвітніх навчальних закладів досягають рівня А1. Ці рівні характеризують результати навчальних досягнень у кожному виді мовленнєвої діяльності та узгоджуються із "Загальноєвропейськими рекомендаціями з мовної освіти" 4.

____________
4 Йдеться про документ: Common European Framework of reference for language learning, teaching and assessment.

Відповідно до мети іншомовної освіти та завдань у початковій школі, виокремлено такі змістові лінії: "Сприймання на слух", "Зорове сприймання", "Усна взаємодія", "Усне висловлювання", "Писемна взаємодія", "Писемне висловлювання", "Онлайн взаємодія".

Іншомовна комунікативна компетентність виявляється в безпосередньому та опосередкованому міжкультурному спілкуванні. Для формування комунікативної компетентності в умовах безпосереднього спілкування програма пропонує розгортати навчальну діяльність у межах змістових ліній "Сприймання на слух", "Усна взаємодія", "Усне висловлювання". Змістова лінія "Сприймання на слух" передбачає залучення учнів до дій зі сприймання коротких простих запитань, тверджень, вказівок, інструкцій та реагування на них вербально і/або невербально. Змістова лінія "Усна взаємодія" спрямована на розвиток умінь розпізнавати знайомі слова повсякденного вжитку у знайомому контексті; ставити запитання та давати відповіді про себе та щоденні справи. Змістова лінія "Усне висловлювання" передбачає творення коротких фраз про себе, надавання базової персональної інформації (наприклад, ім'я, адреса, родина, національність).

Для становлення комунікативної компетентності в умовах опосередкованого спілкування (на відстані у просторі та часі) запропоновано змістові лінії "Зорове сприймання" (читач - автор), "Писемна взаємодія", "Писемне висловлювання", "Онлайн взаємодія". Усі перелічені змістові лінії забезпечують для учнів здобуття досвіду опосередкованого спілкування та опанування низки комунікативних умінь, що дасть змогу розвивати комунікативну компетентність. Змістова лінія "Зорове сприймання" передбачає сприймання та розпізнавання знайомих слів у супроводі малюнків. У рамках змістової лінії "Писемне висловлювання" учні навчаються писати короткі фрази для надання базової інформації. Результатом опрацювання змістової лінії "Онлайн взаємодія" є оволодіння вміннями встановлювати базовий соціальний контакт онлайн, вживаючи найпростіші ввічливі форми вітання та прощання, та розміщувати прості твердження про себе у форматі онлайн.

 

Результати навчання і пропонований зміст

3 - 4-й класи

 

Обов'язкові результати навчання

Очікувані результати навчання
(відповідно до Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання)
Рівень А1

1

2

1. Змістова лінія "Сприймання на слух"

Визначає в усному повідомленні інформацію за різними завданнями на знайомі повсякденні теми

Учень/учениця:

- розпізнає основний зміст усного повідомлення у знайомій ситуації [4 ІНО 1-1.1-1];
- виконує вказівки, розуміє інформацію щодо розташування предметів тощо [4 ІНО 1-1.1-2];
- розпізнає значення кількісних і порядкових числівників (ціна, дата, час) в усних оголошеннях [4 ІНО 1-1.1-3]

Розуміє зміст усного висловлення у знайомому повсякденному контексті

Учень/учениця:

- розуміє конкретну інформацію у знайомому повсякденному контексті, якщо мовлення повільне та чітке [4 ІНО 1-1.2-1];
- здогадується про значення слів із контексту усного повідомлення [4 ІНО 1-1.2-2]

2. Змістова лінія "Зорове сприймання"

Розпізнає знайомі імена/назви, слова та елементарні фрази в коротких, простих текстах

Учень/учениця:

- розпізнає знайомі слова і прості фрази [4 ІНО 2-2.1-1];
- здогадується про основний зміст прочитаного, якщо він супроводжуються малюнком або символом [4 ІНО 2-2.1-2]

Визначає в тексті інформацію за різними завданнями на знайомі повсякденні теми

Учень/учениця:

- знаходить і розуміє базову інформацію в коротких простих текстах [4 ІНО 2-2.2-1];
- виявляє конкретну інформацію в коротких простих текстах відповідно до окресленого завдання [4 ІНО 2-2.2-2]

3. Змістова лінія "Усна взаємодія"

Спілкується на добре знайомі теми, реагує на прості твердження щодо задоволення нагальних потреб та висловлює ці потреби

Учень/учениця:

- ставить і відповідає на прості запитання, які стосуються знайомих тем [4 ІНО 3-3.1-1];
- ініціює і вербально реагує на прості твердження щодо нагальних потреб і знайомих тем [4 ІНО 3-3.1-2];
- бере участь у розмові фактологічного характеру на передбачувану тему (наприклад, рідна країна, родина, школа) [4 ІНО 3-3.1-3]

4. Змістова лінія "Усне висловлювання"

Розповідає про людей, навколишній світ та побут простими, окремими фразами та висловлює своє ставлення

Учень/учениця:

- описує прості аспекти свого повсякденного життя за допомогою низки простих речень, використовуючи прості слова та фрази, якщо має змогу заздалегідь підготуватися [4 ІНО 4-3.2-1];
- описує свої емоції та емоції співрозмовника [4 ІНО 4-3.2-2]

5. Змістова лінія "Писемна взаємодія"

Запитує та надає особисту інформацію у письмовій формі, використовуючи прості слова, короткі речення та сталі вирази

Учень/учениця:

- використовує прості слова, короткі речення та сталі вирази для написання коротких простих повідомлень (наприклад, СМС) друзям, надаючи їм інформацію або запитуючи про щось [4 ІНО 5-3.3-1];
- запитує (письмово) друзів елементарну особисту інформацію [4 ІНО 5-3.3-2]';
- пише короткі прості листи та листівки-вітання [4 ІНО 5-3.3-3]

6. Змістова лінія "Писемне висловлювання"

Надає у письмовій формі інформацію про себе, навколишній світ, побут, використовуючи прості слова та вирази

Учень/учениця:

- використовує прості слова, сталі вирази для опису предметів та явищ, із якими стикається у повсякденному житті [4 ІНО 6-3.4-1];
- пише прості фрази та речення про себе та інших [4 ІНО 6-3.4-2]

7. Змістова лінія "Онлайн взаємодія"

Створює в режимі реального часу прості повідомлення за допомогою кількох коротких речень

Учень/учениця:

- обмінюється елементарними письмовими повідомленнями, наприклад, про побут, сім'ю, улюблені заняття та вподобання, використовуючи допоміжні засоби [4 ІНО 7-3.5-1];
- створює елементарні онлайн дописи, використовує прості форми медіатекстів [4 ІНО 7-3.5-2];
оформлює під наглядом дорослих заявки онлайн, надаючи основну інформацію про себе (наприклад, ім'я, електронну адресу або номер телефону) [4 ІНО 7-3.5-3]

Пропонований зміст
Тематика ситуативного спілкування та лексичний діапазон:
Я, моя родина і друзі
• члени родини
• числа до 100
• вік старших членів родини
• місце проживання
• щоденні обов'язки
• населені пункти
• Відпочинок і дозвілля
• захоплення розваги
• спорт
• улюблені дитячі герої
• крамниці і покупки
• Людина
• зовнішність людини
• професії
• гігієна
• стан здоров'я
• Помешкання
• види помешкань
• дім
• квартира
• моя кімната
• меблі
• Харчування
• посуд
• назви продуктів харчування
Природа та навколишнє середовище України і країн виучуваної мови
• погода та вибір одягу
• довкілля
• природні явища.
Подорож Україною та країнами виучуваної мови
• поїздка на канікулах
• види транспорту
• назви столиць, населених пунктів.
Свята і традиції України та країн виучуваної мови
• місяці
• місце, дата, час проведення
• свята, події
• святкування в кафе.
• Школа
• навчальні предмети
• розклад
• улюблений предмет
• шкільні події
Мовленнєві функції:
• привітатися
• попрощатися
• попросити вибачення
• подякувати
• представити себе/когось
• називати / описувати когось / щось
• ставити запитання і відповідати на них
• розуміти та виконувати прості вказівки/інструкції/команди
• розуміти прості інформаційні знаки
• вітати зі святом
• висловлювати вподобання
• виражати настрій
Мовний інвентар
Мовний інвентар (лексика та граматика) орієнтовний і дібраний відповідно до комунікативної ситуації, потреб учнів та принципу концентричного навчання. Він не є метою навчання, тому його не розглядаємо як окремі лексичні або граматичні теми, а вивчаємо в контексті тематики ситуативного спілкування. Граматичний матеріал подано здебільшого на рівні лексичних одиниць: учні засвоюють окремі граматичні явища в мовленнєвих зразках без пояснення морфологічних та синтаксичних зв'язків між частинами мови або структурними одиницями, що входять до цього зразка.

 

Джерело: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1273729-19#Text


Немає коментарів :

Дописати коментар