Інтерактивних
технології, по-перше, забезпечують комунікативний підхід у викладанні іноземної
мови, по-друге, створюють необхідні
умови для розвитку особистості
Швидкість, глобальність, систематичність, незворотність змін створюють велетенський простір для реалізації всіх життєвих можливостей особистості. За цих умов до життєвої компетентності висуваються додаткові вимоги.
Сучасний
громадянин України повинен швидко адаптуватись у мінливих життєвих ситуаціях,
критично мислити, використовувати набуті знання та вміння в навколишній
дійсності, бути здатним генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення,
творчо мислити; уміти добувати, переробляти інформацію, одержану з різних
джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення.
Завдання
загальноосвітнього закладу - формувати життєві компетентності, які являють
собою життєвий досвід особистості, необхідний для розв'язання життєвих завдань
і продуктивного здійснення життя як індивідуального проекту. Освіта має набути
інноваційного характеру. Звідси - необхідність формувати особистість, здатну до
сприйняття та творення змін.
Державний
стандарт базової та повної середньої освіти, нові програми з іноземних мов для
загальноосвітніх навчальних закладів, сучасне навчально-методичне забезпечення
вивчення іноземних мов стали своєчасним відгуком на сучасне замовлення
суспільства. У цих документах, які базуються на рекомендаціях Ради Європи,
закладено принципи комунікативного спрямування особистісної орієнтації,
автономії учня, навчання, взаємопов'язаного з видами мовленнєвої діяльності, що
реалізують один із ключових принципів загальноєвропейських рекомендацій з
мовної освіти - «Іноземні мови - для життя».
Керований
навчальний процес із реальним прогнозованим результатом сьогодні є інноваційною
діяльністю в освіті. Одним із засобів розвитку інноваційної особистості учня є
інтерактивні технології навчання
Ідея
інтерактивних технологій(авт. О.Пометун, Л. Пироженко) полягає в тому, що
процес пізнання відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів.
Залежно від мети уроку, форм організації навчальної діяльності використовуються
інтерактивні технології кооперативного навчання, колективно-групового навчання, ситуативного
моделювання, опрацювання дискусійних питань.
Схема даної
моделі відображає постійне спілкування учителя з учнями, учнів з учнями.
Відбувається спілкування всіх членів колективу. При навчанні за такою моделлю
застосовують ділові та рольові ігри, дискусії, мозковий штурм, фронтальне
опитування, круглий стіл, дебати. Перерахуємо позитивні та негативні сторони
моделі:
Позитивні |
Негативні |
1.
Розширюються пізнавальні можливості учня (здобування, аналіз, застосування
інформації з різних джерел); 2. Як
правило, високий рівень засвоєння знань; 3. Учитель
без зусиль може проконтролювати рівень засвоєння знань в учнів; 4. Учитель
має можливість розкритись як організатор, консультант; 5.
Партнерство між учителем і учнями та всередині учнівського колективу. |
1. На
вивчення певної інформації потрібен значний час; 2.
Необхідний інший підхід в оцінюванні знань учнів; 3. В
учителя відсутній досвід такого виду організації навчання. 4.
Відсутні методичні розробки уроків з різних предметів. |
Подану
модель можна назвати „Полілог”, вона є свідченням активного навчання.
Якщо
порівняти дані моделі, то можна зробити висновки про те, що при наявності
певних недоліків остання модель є досить ефективною.
Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності
добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі
методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу.
Традиційне тлумачення терміну “методи навчання” є таким: це “упорядковані
способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання
навчально-виховних завдань”.
На практиці буває важко визначити чіткі межі між різними методами
навчання: вони перетинаються, доповнюють один одного, складаються в комплексний
“пакет”, систему прийомів, за допомогою яких педагог і учні реалізують
поставлені цілі.
Вибір методів навчання зумовлений:
1. цілями навчання;
2. змістом навчального матеріалу та
специфікою предметної області;
3. темпом та терміном процесу навчання;
4. стилем навчання та рівнем
педагогічної майстерності педагога;
5. дидактичним та матеріально-технічним
забезпеченням процесу навчання;
6. рівнем підготовки учнів.
Кожен з методів навчання має певні переваги і недоліки. Ефективність їх
застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання.
Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не
існує. Доводиться самостійно приймати рішення про використання того чи іншого
методу на основі свого власного досвіду, врахування особливостей учнівської
аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
При плануванні конкретних уроків необхідно враховувати, що будь-який метод
навчання має тією чи іншою мірою забезпечувати:
1. активну участь учнів у процесі
навчання;
2. встановлення зворотного зв’язку в
системі “педагог–учень”;
3. можливість застосування набутих
навичок і знань в реальних життєвих та навчальних ситуаціях;
4. розвиток цільових навичок поведінки
(самостійної творчої діяльності, роботи в малих групах);
5. мотивацію учнів до підвищення
ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях;
6. можливість отримувати знання на
груповому та індивідуальному рівнях.
У процесі навчання найбільш доцільно використання, в першу чергу, тих
методів, при яких:
1. в учнів розвивається бажання до
творчої, продуктивної праці;
2. учні прагнуть до активних дій,
досягають успіхів і мотивують власну поведінку;
3. відпрацьовуються моделі поведінки, необхідні
для успішної професійної чи підприємницької діяльності.
Цим вимогам найбільш відповідають інтерактивні методи навчання (ІАМН).
Слово “інтерактив” (пер. з англійської “inter” – “взаємний”, “act” – діяти)
означає взаємодіяти. Інтерактивний метод – це спосіб взаємодії через бесіду,
діалог.
Інтерактивне навчання – це навчання в режимі діалогу, під час якого
відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння,
спільного вирішення навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів.
ІАМН передбачають фронтальну роботу учнів та роботу малими групами.
Найбільш ефективні результати можна отримати при організації роботи учнів
малими групами.
Правила організації інтерактивного навчання:
1. У роботу повинні бути залучені (в тій чи інший мірі) всі учні;
2. Активна участь учнів у роботі має заохочуватися;
3. Учні мають самостійно розробити та виконувати правила роботи у малих
групах;
4. Учнів під час
використання ІАМН не повинно бути більш 30 осіб. Тільки в цьому випадку можлива
продуктивна робота у малих групах;
5. Навчальна аудиторія повинна бути підготовлена до роботи у великих та
малих групах.
Практика показує, що при використанні ІАМН, учні запам’ятовують:
80% того, що висловлювали самі;
90% того, що робили самі.
Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його
ідентифікація, використання у повсякденному житті. Використання інтерактивних
методів навчання в малих групах сприяє розвитку таких особистісних якостей як
комунікабельність, співробітництво, уміння відстоювати свою точку зору, йти на
компроміси і т.д.
Останнім часом
учителі змушені частіше зосереджуватися на граматиці, готуючи учнів до
складання іспитів до вузів, а це призводить до обмеження можливостей формування
в учнів усних мовних навичок та вмінь. У світовій методичній скарбниці вчителів
іноземної мови є великий набір інтерактивних форм роботи, які, адаптувавши до
нашої навчальної програми, можна успішно використовувати під час навчання
граматики. При цьому граматичні явища перестають сприйматися як щось
відокремлене від власне акту комунікації, а граматичні вправи перестають бути
нецікавим і нудним маніпулюванням граматичними формами.
На жаль, в діючих
шкільних підручниках домінують некомунікативні граматичні вправи. Вони є
легшими для виконання й контролю, але зовсім не сприяють активізації учнів,
тобто, перетворенню їх з об’єкта в суб’єкт навчального процесу.
Вислів Бенджаміна Франкліна “Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn” стали гаслом моєї роботи: пропонуючи учням активні форми роботи для навчання граматики, я тим самим створюю умови для їх активної участі в процесі набуття знань і адекватного використання набутих знань у реальному житті.
Використовуючи активні форми навчальної діяльності, можна змінювати підходи до наочності: вона повинна містити елемент роздуму, на основі якого учні самостійно опрацьовують матеріал. Висловлювання учня як продукт такої організації навчання буде результатом його думки й рук. І це, на моє глибоке переконання, є найважливішим досягненням, бо лише покоління, яке здатне відійти від механічного репродукування, матиме сили зробити новий крок у політиці та економіці. Жоден із нас не може передбачити проблем, що випадуть на долю дітей у майбутньому. Безумовно, вони повинні багато знати, але в умовах інформаційних технологій необхідно навчити дитину вчитися самостійно, самостійно здобувати знання, орієнтуватися на використання здобутих знань у повсякденному житті. А інтерактивні методи навчання на уроках англійської мови виховують особистість і готують її до реального життя.
Немає коментарів :
Дописати коментар